Bestil demo





eSeller Cloud Platformen levere en robust skalerbar og fleksibel infrastruktur baseret på Microsoft Azure, SQL og .NET.

Features og funktioner

eSeller cloud tilbyder i standard en lang række features og funktioner. Dette gør det muligt at få en konkurrencedygtig webshop uden at skulle kode alt muligt fra bunden. De enkelte moduler skal blot konfigureres i admin eller via data integration til ERP systemet. Flere gange i året opdateres webshoppen automatisk med nye moduler. Læs mere om funktionaliteten her.

Sikker og pålidelig

Placeringen af vores platform er på Microsoft Azure samt et tæt samarbejde med sikkerhedseksperter sørger for at du kan sove trygt og roligt. Sikkerhedsopdateringerne rulles automatisk ud i servicevinduer.

Bestil demo

9 SEO-råd til din webshop

| Af Nikolaj Mogensen / Ingen kommentarer

I dette blogindlæg giver vi 9 råd til at få din webshop til at tiltrække mere gratis, organisk trafik i Google ved at lave SEO. Vi har inviteret Nikolaj Mogensen indenfor på bloggen. Nikolaj startede selv webshop i 2008 og har siden 2012 arbejdet med SEO på nogle af de største, danske webshops. I dag er han chef for det digitale marketingbureau, Quisma, der laver digital marketing og herunder SEO.

 

1. Lav en søgeordsanalyse af din branche

Det første tip går på at undersøge, hvad dine kunder rent faktisk efterspørger i Google. Det gør du med en søgeordsanalyse, hvor du samler data om søgeord og konkurrence på søgeord.

Du skal finde den italesættelse, som dine kunder har af dine produkter, så du ved hvilke sider på din webshop, som du skal have og optimere.

Brug Excel til at strukturere din analyse. Du kan hente data om, hvad dine kunder søger efter fra værktøjet Keyword Planner fra Google. Ud over det findes der en række værktøjer som eksempelvis keyword.io og answerthepublic.com.

Jeg har selv lavet en gratis e-bog, hvor jeg guider dig igennem det at lave en søgeordsanalyse, som over 2000 allerede har downloadet og anvendt.

 

2. Byg en informationsarkitektur, der afspejler efterspørgslen

Når du har lavet din søgeordsanalyse ved du, hvilke mærker, produkter, farver etc. dine kunder leder efter. Det skal du bruge til at brygge din informationsarkitektur – altså din struktur eller dit sitemap på din webshop.

Leder dine kunder eksempelvis mest efter mærker, så skal du gøre det muligt for dem at finde kategorisider med mærker. Leder de efter farver, så skal det være muligt at finde sider med farver. Det er vigtigt, at det, dine potentielle kunder leder efter, kan findes på statiske sider, som kan indekseres. Altså ikke filtreringer, der ikke bliver indekseret.

Det samme gælder for produkttyperne. Du skal sørge for, at din informationsarkitektur er tilpas dyb til at kunne dække efterspørgslen. Det er dog en balancegang med, at strukturen kan blive for dyb, så sammenhold dit data. Hvis der kun er 100 søgninger på et søgeord, så kan det nok ikke betale sig at lave endnu et niveau i din struktur, men måske i stedet målrette dette søgeord med en produktside.

 

3. Gør det muligt at lave godt indhold på dine kategorisider

Det skal være muligt at lave fantastiske kategorisider, hvor du ikke bare viser produkter, men også kan guide brugeren til valg af produkt med tips og tricks. Du kan enten have indhold før produkterne eller efter.

Hvis du har det før, så bliver der ofte for langt at scrolle ned til produkterne, og siden mister brugervenlighed. Her vil jeg anbefale at benytte en læs mere funktion, der folder ud på en måde, så Google læser indholdet i den korrekt.

Den løsning, jeg typisk anbefaler, er at have indholdet i bunden, hvor det ikke gør brugeroplevelsen dårlig. Her kan du passende lave et link i toppen, der guider besøgende, som har brug for mere kvalitativ information, ned til bunden.

På dine kategorisider er det vigtigt, at det er muligt at lave indhold, som ikke bare er det, vi kalder en væg af tekst. Du skal kunne indsætte kolonner, ikoner, punktopstillinger og billeder, så du har mulighed for at gøre dine kategorisiders tekst interessant og brugbart i stedet for blot en væg af tekst.

 

4. Lav værdiskabende +1000 ords indhold på dine 20 vigtigste kategorisider

Jeg ser alt for ofte, at webshops ikke får skrevet god tekst eller slet ikke får skrevet noget tekst til deres vigtigste kategorisider. Derfor vil jeg anbefale dig at prioritere dine 20 vigtigste kategorisider og lave nogle hjælpsomme og gode artikler til dem, der guider brugeren til køb af produktet.

Det gør ikke noget, hvis nogle af tipsene går igen, da du skal se dine kategorisider som landingssider. Men sørg for at alt indhold er unikt og ikke bliver genbrugt, så undgår du udfordringer med duplicate content.

 

5. Lav en blog og ram søgninger tidligere i købsrejsen

Udfordringen med at lave sider og indhold, der rammer alle søgeord, som webshop er, at brugere i nogle markeder søger tidligere i købsrejsen. Altså efter hjælp og vejledning til konkrete problemstillinger eller inspiration til noget, som dit produkt kan afhjælpe.

Disse søgninger vil du have svært ved at ramme med dine kategorisider eller produktsider, og her kan en blog være et rigtig stærkt redskab. Med din søgeordsanalyse kan du finde ud af, hvad det er for nogle problemer og spørgsmål, dine kunder stiller Google. Dermed kan du udvikle dit blogindlæg og dine artikler, som kan svare på potentielle kunders spørgsmål. Disse artikler vil drive trafik ind til din webshop, fordi de vil rangere qua indholdet.

Bemærk, at besøgende på din blog ikke vil konvertere lige så godt, så derfor kan du passende arbejde med supplerende kanaler som e-mail marketing og automation til at få dem modnet gennem købsrejsen og retargeting med bannere og sociale medier for igen at modne dem.

 

6. Lav linkbart indhold i form af udgivelser og brug det

En af de største udfordringer, som jeg møder, når webshops laver SEO, er, at der ikke er noget linkbart indhold. Linkbart indhold er indhold, som er værd at linke til for andre websites som nyhedssider, bloggere og nichesider.

Hvis du arbejder med SEO på din webshop, så skal du også arbejde med linkbuilding. Og medmindre du ikke har noget imod risikoen ved at købe links, så skal du ud og tiltrække links mere naturligt. Derfor bør du på din webshop lave et eller flere linkbare stykker indhold, som er så gode, at de kan tiltrække opmærksomhed. Det kan eksempelvis være beregnere og udgivelse og visualisering af data eller toplister.

Dette linkbare indhold skal du så bruge til at række ud til de websites, som du ønsker at få links fra. Det er vigtigt at understrege, at ingen links kommer af sig selv, så du bliver nødt til at prøve at aktivere dine linkbare stykker indhold.

Jeg har tidligere skrevet en række artikler om content marketing og linkbuilding, som jeg vil anbefale dig at læse, hvis ovenstående virker en smule uoverskueligt.

 

7. Implementér schema.org på kategorisider og produktsider

Når du har en webshop, så skal du sørge for at fortælle Google, hvad de forskellige elementer på dit website er. Det vil jeg anbefale, at du gør ved at bruge Schema.org – et kodesprog, som Google forstår.

Når du har schema.org på din webshop, så vil Google begynde at vise flere ting i søgeresultatet om siden. Det udvider den plads, du har, og hæver dermed andelen af potentielle kunder, der klikker på netop dit resultat.

Du skal især sørge for at implementere det på dine produktsider, så du kan få lagerstatus, pris og anmeldelse ud i indekset.

Du skal også forsøge at arbejde med dine kategorisider, eksempelvis ved at akkumulere anmeldelser på siden og trække dette med ud i indekset eller lave en pris-range på siden, som du ligeledes kan trække med ud.

 

8. Sørg for korrekt indeksering uden duplikeret indhold

Rent teknisk skal du sørge for, at din webshop ikke skaber duplikeret indhold. Det ser jeg ofte, at webshop systemer laver på eksempelvis filtrer og paginering af kategorisider.

Disse skal ikke indekseres, men i stedet styres af tekniske SEO-koder som canonicals og rel=next etc. Dette skal du have din udvikler eller SEO-konsulent til at kigge på, men du kan spotte symptomer ved at lave en site:ditwebsite.dk søgning i Google og sammenholde antallet af indekserede sider med antallet af sider, som du rent faktisk har. Hvis dette ikke matcher nogenlunde, kan du have udfordringer med duplikeret indhold.

 

9. Sørg for at din webshop loader hurtigt

I takt med at Google bliver mere og mere fokuseret på brugervenlighed og mobile enheder, så har de også tillagt mere vægt på, hvor hurtigt websites loader. Derfor skal du sørge for, at din webshop loader hurtigt, hvilket ikke bare sikrer god brugeroplevelse, men også fylder noget i Googles algoritme og dermed giver dig bedre placeringer.

Du kan let teste din loadtid med værktøjet Google Pagespeed Insights, hvor Google på en simpel måde scorer dit website. Hvis du vil have mere detaljerede tests omkring din loadtid skal du bruge webpagetest.org.

Scorer dit website dårligt i ovenstående tests, kan der være mange ting galt. Manglende caching, for store billeder, en tvivlsom server eller alt for mange elementer på shoppen. Overordnet vil jeg her gå til udvikleren eller webbureauet og forhøre mig, om de kan lave de letteste ting. På et tidspunkt bliver værdien af optimering af loadtid mindre end udgifterne, og så skal du stoppe. Hvornår dette er, skal du selv vurdere i forhold til din webshop og dens størrelse.

Tags:

Om Forfatteren

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar