
Undgå webshop vækstfælden – få styr på processerne
En del virksomheder der starter med e-handel fokuserer I første omgang kun på salg og markedsføring af webshoppen. 90 % af indsatsen sker på design, affiliates og SEO området og når salget så tager fart er de nød til at arbejde i døgndrift og lider hyppigt under fejl i plukning, lagerstatus og leveringstid. Webshop digitalisering og fokus på værdikæden er nøglen til succes.
Det er fint at arbejde mange timer hvis man kan lide det og nyder sit arbejde. Det er knap så sjovt hvis det er kaotisk brandslukning på grund af for mange manuelle rutiner og fejlhåndtering af leverancer.
De virksomheder der forstår at lave skalerbare forretningsmodeller er dem der bliver med at blive rost af deres kunder for god kundeservice og hurtig/korrekt levering – på trods af at deres ordremængder i perioder svinger dagligt med mange hundrede procent. De rigtige systemer og integrationen af dem betyder alt når ordremængden passerer et vist niveau. Integrationen af ERP og eCommerce er vigtigere en nogen sinde når der tales om skalerbare webshops.
Derfor er varemodtagelse og hurtig registrering samt pluksystemer og logistik integration helt afgørende for din succes. Hvis arbejdsmængden hele tiden skal løses ved at medarbejdere ligger dyre overarbejdstimer kan fortjenesten hurtigt forsvinde og man er blevet ekstremt sårbar i et marked hvor pris ofte er en afgørende faktor.
Identificer dine administrativt svage punkter og lav en plan for webshop digitalisering af dem. Det er vejen frem hvis man skal fortsætte væksten og ikke ende op som endnu en webshop døgnflue i e-handels branchen.
Relevante fokus områder:
Varemodtagelse, er det hurtigt og effektivt nok
- Automatiske indkøbsforslag baseret på lager antal
- Plukning af varer, samt lager ruter
- Integration til ERP
- Logistik 3 partssystem
- Fragtberegning
Ingen kommentarer